Catena Media är ett bolag som sysslar med affiliate-marknadsföring. De är ett av de allra största i världen på vad de gör. Catena Media beskriver sin egen verksamhet på sin hemsida så här:
”Vi är ett företag som bedriver performance marketing och lead generation, varigenom vi driver trafik till onlinecasinon och sportsbooks.”
Det är ju ganska tydligt. Det är ren affiliatemarknadsföring alltså. Detta har Catena Media tagit en ledande ställning inom. Om du har besökt en sida på internet som marknadsför spelbolag och registrerat dig via den sidan, så är det med stor sannolikhet att Catena Media äger den. De äger så otroligt mycket inom Sverige.
Catena Media grundades år 2012 på Malta av två unga svenska killar. De drev sina egna sidor inom bingo, casino och sport som affiliates. Flera år senare tog man in kapital och började förvärva konkurrenter. Detta har man fortsatt med och vuxit och vuxit. Catena Media är idag börsnoterat och en riktig bjässe inom performance markering i gambling-segmentet. Man har över 200 anställda och har sin verksamhet sträckt i omkring 30 olika länder.
Catena Media är noterade på börsen och har sedan sin börsintroduktion gått som tåget. De har notoriskt höga marginaler och vet uppenbarligen precis vad de sysslar med. Det är inte så konstigt med tanke på alla stora namn som anslutit till bolagets ledning. En av stjärnorna i styrelsen inkluderar Henrik Persson Ekdahl från Optimizer Invest.
En strategi att förvärva bolag
Catena Media är ett av de bolag inom performance marketing som förvärvar andra bolag i snabbast takt. De köper små, medelstora och jättestora sajter som redan gör precis samma sak som Catena Media själva gjorde och gör. På så sätt har man vuxit osannolikt mycket. Dessa förvärv har naturligtvis kostat en massa pengar och dessa pengar har kommit från stora och starka investerare. Strategin att fortsätta förvärva bolag är ännu aktuell och nya förvärv görs löpande.